بررسی نقش رسانه ملی در ارج نهادن ارزش های ادبیات کودک و نوجوان |
کد مقاله : 1008-CNF |
نویسندگان |
محمد مهدی یزدی زاده *1، سونا سارلی2 1دانشجوی دانشگاه فرهنگیان پردیس آیت الله خامنه ای 2استاد |
چکیده مقاله |
امروزه رسانه ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلیِ انتقال و گسترش ارزش های فرهنگی و اجتماعی ، در رفتار کودکان و نوجوانان و تغییر رفتار اجتماعی آنان، دارای نقش مهمی می باشند . یکى از مسائلى که از دیرباز، توجه اندیشمندان حوزه هاى گوناگون علوم انسانى را به خود جلب کرده و موجب قلم فرسایى این اندیشمندان شده ، مسئله «رابطه رسانه ها با کودک و نوجوان» می باشد . هدف کلی پژوهش حاضر بررسی نقش رسانه ملی در ارج نهادن ارزش های ادبیات کودکان و نوجوانان شهر گرگان بوده است. گروه نمونه این پژوهش که با روش پیمایشی انجام گردیده است ، 20نفر از کودکان و نوجوانان 7 تا 12 سال گرگانی بوده اند. ابزار گردآوری داده، پرسشنامه محقق ساخته بوده است. روایی پرسشنامه با استفاده از روش صوری تأیید و پایایی به وسیله آزمون آلفای کرونباخ برای محک قابلیت اطمینان پرسشنامه با ضریب 0.68.2 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده از نرم افزار SPSS و روش های آمار توصیفی و استنباطی مناسب استفاده گردیده است و شاخص های آمار توصیفی و همچنین شاخص های آمار استنباطی ارائه گردید . یافته های پژوهش بیانگر آن است که بین میزان تماشای تلویزیون و نقش اطلاعاتی و آموزشی آن و نقش آن در شناخت هویت فرهنگی و رفتار در خرید (مانند کتاب هایی که منتقل کننده فرهنگ ایرانی هستند، کالاهای ایرانی مانند اسباب بازی هایی که هویت ایرانی دارند و...) ، برای کودکان و نوجوانان رابطه معناداری وجود دارد. |
کلیدواژه ها |
رسانه تلویزیون، ارزش ها، هنجارها، رفتارهای کودکان و نوجوانان. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |