نقش پژوهش های معلم محور (درس پژوهی،اقدام پژوهی) در رشد حرفه ای معلمان
کد مقاله : 1023-CNF
نویسندگان
علی سادئی *
عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید چمران تهران
چکیده مقاله
درس‌پژوهی به معلمان فرصت می‌دهد که پس از سال‌ها تدریس انفرادی و بسته بودن درب کلاسشان به روی سایر معلمان هم‌پایه و یا هم درس، در کنار سایر همکاران خود قرار گرفته و علاوه بر در اختیار قرار دادن تجربه و مهارت خود از تجربه‌ها و دانش‌دیگران در جهت هم‌افزایی مهارت‌ها و بهبود جریان تدریس نیز بهره گیرند. درس‌پژوهی فرصتی است که تجربه‌های پراکنده در کنار هم قرار گرفته و از طریق تلفیق تجربه‌ها و خرد جمعی برای مهم‌ترین درس‌هایی که فراگیران در یادگیری آن با مشکل مواجه هستند چاره جویی کرد. آنگاه معلمان هم‌پایه و هم درس که دغدغه‌های مشترک دارند با هم فکری و هم‌آموزی از یکدیگر برای نحوه آموزش و تدریس چنین مسأله‌ها و دروسی بالاخره یا «راهی خواهند یافت» و یا «راهی خواهند ساخت». زیرا معلمان درس‌پژوه هیچ بن‌بستی در مسیر خود نمی‌بینند. جامعه آماری این تحقیق معلمان شهر تهران شرکت کننده در کارگاههای درس پژوهی بین سالهای 1390تا1398 و حجم نمونه 400 نفراز بین معلمان درس پژوه در مناطق 1،2،3،5،7،9،10،11،12،13، 15،16 تهران و روش تحقیق پیمایشی و شیوه نمونه گیری تصادفی بوده است . نتایج تحقیق بیانگر حضور فعال معلمان شرکت کننده در جشنواره درس پژوهی معلمان شهر تهران و نقش موثر آنان در فعال نمودن معلمان مدرسه ومنطقه خود در جهت تدریس مشارکتی و انتقال فرهنگ تعاون در تدریس و هم آموزی معلمان از تجربه های یکدیگر در فرایند یاددهی- یادگیری می باشد.
کلیدواژه ها
کلید واژه ها: معلمان پژوهش محور، درس پژوهی، تدریس مشارکتی، تعاون درتدریس، رشد حرفه‌ای معلمان
وضعیت: پذیرفته شده