نقش رشته های علمی علوم تربیتی و روانشناسی در تولید علم
کد مقاله : 1031-CNF
نویسندگان
محمد امین دباغیان *1، سیده نرگس حسینی2
1هنرآموز رشته ساختمان، هنرستان. فنی حرفه ایی. متوسطه دوم. اداره آموزش و پرورش رودهن. تهران. ایران
2کارشناسی ارشد معماری داخلی، دانشگاه آزاد پردیس،ایران
چکیده مقاله
در عصر حاظر، توجه به تولید و مصرف علم‌، در نتیجه توسعه روز افزون جامعه توسط تحقیقات علمی، هر روز از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. پژوهش پیرامون عوامل موثر بر تولید علم می‌تواند یاری رسان حاکمیت‌ها، برای طراحی برنامه‌های ساختارمند توسعه در سطح کلان راه را برای رسیدن به توسعه پایدار کشور باشد. قطعا تولید علم در رشته‌های علوم تربیتی و روانشناسی هم ارزش باقی تولیدات علمی به شمار می‌رود. شناسایی نقش رشته‌های علوم تربیتی و روانشاسی در تولید علم، هدف اصلی این پژوهش می‌باشد. لذا این پژوهش، برای رسیدن به این هدف و با روش جمع آوری داده‌ها با بهره‌گیری از منابع مطالعاتی، از جمله مقالات معتبر بین الملی و داخلی با رویکرد ترویجی و با اهداف کاربردی شکل گرفت. از یافته‌های این پژوهش، چنین نتجه‌گیری شد که رشته‌های علوم تربیتی و روانشاسی از سه طریق (( تاثیر بر فرهنگ تولید و مصرف دانش،تاثیر بر فرهنگ جامعه برای مشارکت همه افراد در تولید دانش وتوسعه ظرفیت شخصیتی روانی و اجتماعی افراد و گروه‌ها توسط متخصصان رشته های فوق)) در تولید علم نقش دارند. در آخر ،برای حرکت از وضع موجود فعلی تولید دانش در رشته‌های علوم تربیتی و روانشناسی و رسیدن به وضع مطلوب مستلزم تدوین راهبردهای بلندمدت و برنامه‌ریزی‌های گسترده در این راستا می‌باشد.
کلیدواژه ها
علم، تولید علم. علوم تربیتی ، روانشناسی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر