علوم تربیتی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
کد مقاله : 1034-CNF
نویسندگان
عرفان علمشاهی *1، فاطمه خسروی نوده2
1دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی گنبد کاووس استان گلستان
2آموزگار پایة چهارم دبستان حضرت خدیجه شهرستان علی آباد کتول
چکیده مقاله
هدف از نگارش این مقاله واکاوی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با محوریت علوم تربیتی است ، که به شیوة کتابخانه ای و روش تحلیلی – توصیفی پایه ریزی شده است . نتیجه ای که می توان از یافته های این پژوهش به آن دست یافت این است که ، اصل و اساس هر جامعه ای فرهنگ و هویت آن است که به هیچ روشی جز تربیت و پرورش در دوران کودکی و در مدرسه به دست نمی آید . امور تربیتی و ابعاد مختلف آن در سند تحول بنیادین بسیار مورد تاکید است و بخش اعظم متن سند را تشکیل می دهد ، که این نشان از اهمیت علوم تربیتی دارد و نقش مهم معلمان را به عنوان راهنما و هدایت کنندة دانش آموزان نشان می دهد . حال به بررسی تعاریف تربیت و انواع ذکر شدة آن در سند تحول می پردازیم و وظایف مربیان تربیتی را از درون آن استخراج می کنیم تا به رشد حرکت تربیتی در مدارس کمک کنیم .
کلیدواژه ها
سند تحول ، علوم تربیتی ، فرهنگ ، معلمان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی