علوم تربیتی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش |
کد مقاله : 1034-CNF |
نویسندگان |
عرفان علمشاهی *1، فاطمه خسروی نوده2 1دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی گنبد کاووس استان گلستان 2آموزگار پایة چهارم دبستان حضرت خدیجه شهرستان علی آباد کتول |
چکیده مقاله |
هدف از نگارش این مقاله واکاوی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با محوریت علوم تربیتی است ، که به شیوة کتابخانه ای و روش تحلیلی – توصیفی پایه ریزی شده است . نتیجه ای که می توان از یافته های این پژوهش به آن دست یافت این است که ، اصل و اساس هر جامعه ای فرهنگ و هویت آن است که به هیچ روشی جز تربیت و پرورش در دوران کودکی و در مدرسه به دست نمی آید . امور تربیتی و ابعاد مختلف آن در سند تحول بنیادین بسیار مورد تاکید است و بخش اعظم متن سند را تشکیل می دهد ، که این نشان از اهمیت علوم تربیتی دارد و نقش مهم معلمان را به عنوان راهنما و هدایت کنندة دانش آموزان نشان می دهد . حال به بررسی تعاریف تربیت و انواع ذکر شدة آن در سند تحول می پردازیم و وظایف مربیان تربیتی را از درون آن استخراج می کنیم تا به رشد حرکت تربیتی در مدارس کمک کنیم . |
کلیدواژه ها |
سند تحول ، علوم تربیتی ، فرهنگ ، معلمان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |