ارزیابی و مدیریت پژوهش محور مدارس و ارتقا سطح کیفی تعلیم و تربیت مدارس |
کد مقاله : 1035-CNF |
نویسندگان |
منان خانی *1، عاطفه ارمشی2، رمضان پای برجای3 1دانشگاه فرهنگیان پردیس آیت الله خامنهای واحد شهید بهشتی گنبد کاووس 2دانشگاه فرهنگیان استان گلستان، پردیس امام خمینی (ره) 3معاون دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی گنبد |
چکیده مقاله |
مدرسه جایی است که ارزشمندترین و مؤثرترین سرمایههای کشور را در اختیار دارد. فرزندان، مهم ترین دارایی خانواده ها هستند. شیوه کارکردن و مؤثر بودن در مراکز آموزش، مستلزم شناخت هدف ها، اصول آموزش و پرورش، ویژگی های دانش آموزان، معلمان، برنامه های درسی، روشهای آموزش و پرورش و سیاستهای حاکم بر هر یک از دورههای تحصیلی است که در هر کشور متفاوت می باشد. با نگاهی به روند کمی و کیفی آموزش و پرورش در تمام جهان و به ویژه در سطح جهان سوم در دهههای اخیر، به خوبی متوجه میشویم که ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش، موضوع فوق العاده حساسی بوده که بروز بحران جهانی آموزش و پرورش از جمله نشانه های آن است. بر این اساس پژوهش حاضر نوعی تحقیق توصیفی ـ تحلیلی به روش کتابخانهای است که در جهت ارتقا کارکردهای فرایند تعلیم و تربیت در راستای عنایت به سند تحول بنیادین به حساب میآید که با بررسی سایر پژوهشها و مقالات به دنبال بررسی مدیریت پژوهش-محور مدارس جهت ارزیابی آموزشی و تربیتی موفق و ارتقا سطح کیفی تعلیم و تربیت مدارس بوده است. پژوهش حاضر نشان میدهد که مولفههای مدیر پژوهشمحور، معلم پژوهشمحور، یادگیری پژوهشمحور و فرهنگ پژوهش محور نقش تاثیرگذاری بر ارتقای خلاقیت، کیفیت آموزشی و تربیتی دانش آموزان دارد. |
کلیدواژه ها |
ارزیابی آموزشی، ارزشیابی و مدیریت مبتنی بر پژوهش، کیفیت آموزش و پرورش |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |