ارزیابی و مدیریت پژوهش محور مدارس و ارتقا سطح کیفی تعلیم و تربیت مدارس
کد مقاله : 1035-CNF
نویسندگان
منان خانی *1، عاطفه ارمشی2، رمضان پای برجای3
1دانشگاه فرهنگیان پردیس آیت الله خامنه‌ای واحد شهید بهشتی گنبد کاووس
2دانشگاه فرهنگیان استان گلستان، پردیس امام خمینی (ره)
3معاون دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی گنبد
چکیده مقاله
مدرسه جایی است که ارزشمندترین و مؤثرترین سرمایه‌های کشور را در اختیار دارد. فرزندان، مهم ترین دارایی خانواده ها هستند. شیوه کارکردن و مؤثر بودن در مراکز آموزش، مستلزم شناخت هدف ها، اصول آموزش و پرورش، ویژگی های دانش آموزان، معلمان، برنامه های درسی، روش‌های آموزش و پرورش و سیاست‌های حاکم بر هر یک از دوره‌های تحصیلی است که در هر کشور متفاوت می باشد. با نگاهی به روند کمی و کیفی آموزش و پرورش در تمام جهان و به ویژه در سطح جهان سوم در دهه‌های اخیر، به خوبی متوجه می‌شویم که ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش، موضوع فوق العاده حساسی بوده که بروز بحران جهانی آموزش و پرورش از جمله نشانه های آن است. بر این اساس پژوهش حاضر نوعی تحقیق توصیفی ـ تحلیلی به روش کتابخانه‌ای است که در جهت ارتقا کارکردهای فرایند تعلیم و تربیت در راستای عنایت به سند تحول بنیادین به حساب می‌آید که با بررسی سایر پژوهش‌ها و مقالات به دنبال بررسی مدیریت پژوهش-محور مدارس جهت ارزیابی آموزشی و تربیتی موفق و ارتقا سطح کیفی تعلیم و تربیت مدارس بوده است. پژوهش حاضر نشان می‌دهد که مولفه‌های مدیر پژوهش‌محور، معلم پژوهش‌محور، یادگیری پژوهش‌محور و فرهنگ پژوهش محور نقش تاثیرگذاری بر ارتقای خلاقیت، کیفیت آموزشی و تربیتی دانش آموزان دارد.
کلیدواژه ها
ارزیابی آموزشی، ارزشیابی و مدیریت مبتنی بر پژوهش، کیفیت آموزش و پرورش
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی