«تاریخ و فلسفه رشته علوم تربیتی» |
کد مقاله : 1040-CNF |
نویسندگان |
علی جاوید * هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
مقاله حاضر با این هدف نگاشته شد که تأسیس و توسعه رشتههای دانشگاهی را می توان محصول مجموعهای از تأثیرات اجتماعی و تاریخی دانست؛ چرا که علوم تربیتی به عنوان یک رشته دانشگاهی از مهرماه ۱۳۱۱ در دانشسرای عالی تأسیس شد. رشته علوم تربیتی یعنی، انتخاب رفتار و گفتار مناسب، ایجاد شرایط و عوامل لازم و کمک به شخص مورد تربیت است تا بتواند استعدادهای نهفتهاش را در تمام ابعاد وجودی خویش بهطور هماهنگ پرورش داده و شکوفا سازد و بهسوی هدف و کمال مطلوب، به تدریج حرکت کند. یافتهها: آن است که علوم تربیتی، شاخهای از علوم انسانی است که به آموزش و پرورش آدمی پرداخته و وجوه بیپایان آن، از جمله یادگیری، رشد، بکارگیری، تقویت نیروهای فکری و بدنی و غیره را، مورد بررسی قرار میدهد، و فلسفه این رشته، یعنی صورت بندی، ترتیب و تنسیق جهانبینیهایی که، با نظریههای علمی مهم، سازگار، و از برخی جهات بر آنها مبتنی هستند؛ آنچه به نظر میرسد شکل گیری علوم تربیتی در ایران، بر بستری از تحولات تاریخی شامل تأسیس دارالفنون، تحولات اجتماعی فرهنگیِ حد فاصل تأسیس دارالفنون تا مشروطیت، مشروطیت و اعزام دانشجو به اروپا، روی داده است، که ماحصل این تحولات، آن بوده است که این رشته، در کشور ایران، از نهادهای آموزشی سنتی بیرون نیاید و کاری به میراث حکمی و فلسفی ما نداشته باشد و تنها توانست، از طریق تربیت نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش، ظهور یابد. روش این تحقیق، توصیفی- تحلیلی است. |
کلیدواژه ها |
علوم تربیتی ، رشته، تاریخ، تأسیس. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |