نقش پژوهش های معلم محور( درس پژوهی ) بررشد حرفه ای معلمان |
کد مقاله : 1043-CNF |
نویسندگان |
رحیم تاقانی * دانشگاه فرهنگیان استان گلستان پردیس آیت الله خامنه ای |
چکیده مقاله |
تدریس به عنوان مهم ترین و پیچیده ترین فعالیت آموزشی از دیرباز مورد توجه پژوهشگران علوم تربیتی قرار داشته است. به همین ترتیب نیز تاکنون با هدف شناسایی مولفه های یک تدریس خوب و اثربخش، پژوهش های فراوانی به مرحله اجرا درآمده است. در این بین نقش درس پژوهی نیز به عنوان یک راهبرد برتر در توسعه حرفه ای معلمان و یادگیری دانش آموزان توسط همین پژوهش، شناسایی و معرفی گردید. در این رویکرد معلمان با بهره گیری از خرد جمعی، موانع پیش روی تدریس و یادگیری را مورد تحلیل قرارداده، راه هایی را برای مواجه با آن ها شناسایی و مورد استفاده قرار می دهند و با یکدیگر در تدوین طرح درس، اجرا و مشاهده نتایج آن مشارکت و همکاری می کنند. آن ها در این مسیر با گردآوری اطلاعات از نحوه ی یادگیری دانشآموزان، به صورت گروهی برای اصلاح روشهای تدریس خود تلاش می کنند. هدف نگارنده از ارائه ی مقاله حاضر بررسی تاثیر درس پژوهی در ارتقا و رشد صلاحیت های حرفه ای معلمان می باشد. روش این پژوهش، کیفی از نوع مروری، کتابخانه ای می باشد. یافته های پژوهش شامل مباحث و مولفه هایی است که به خوبی پاسخ گوی سوال پژوهش می باشد که درس پژوهی فرصت های مناسبی برای رشد و ارتقا مهارت ها و صلاحیت های معلمان را فراهم می کند. |
کلیدواژه ها |
درس پژوهی، رشد حرفه ای، معلمان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |