شناسایی مولفه های ارزشیابی و عملکردی در طراحی آموزشی رشته امورتربیتی |
کد مقاله : 1055-CNF |
نویسندگان |
مصطفی جعفریان *1، یاسین صادقلو2، امیر پورشاهرودی3 1گروهآموزشی .دانشگته فرهنگیان .شهیر بهشتی گنبد کاووس 2گروه آموزشی .دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی گنبد کاووس 3استادیار دانشگاه فرهنگیان واحد شهید بهشتی گنبد کاووس |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر به روش مروری کتابخانه ای انجام شده است و هدف از آن شناسایی مولفه های ارزشیابی و عملکردی در طراحی آموزشی بود. نتایج پژوهش نشان می دهد که طراحی آموزشی به معلمان کمک خواهد کرد که بتوانند آنچه را که در ذهن خود دارند در جهت فرآیند تدریس برنامه ریزی نمایند و به مرحله اجرا در آورند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد استفاده از طراحی آموزشی در آموزش و یادگیری دانش آموزان می تواند یادگیری آنها را اثربخش و عمیق تر کند. و می توان به عنوان یک شیوه آموزشی در یادگیری از آن استفاده کرد. با توجه به همگانی شدن آموزش در جامعه رو به رشد امروز و از طرف دیگر اهمیت آموزش سیستمی و ساختارمند ضرورت طراحی آموزشی بیش از پیش احساس می شود. بر اساس پژوهش حاضر یک برنامه طراحی آموزشی باید شامل چهار مرحله تحلیل و تنظیم هدف های آموزشی، تحلیل موقعیت آموزشی، تحلیل و تعیین محتوا، روش و وسیله آموزشی و تحلیل و تعیین نظام ارزشیابی باشد. |
کلیدواژه ها |
ارزشیابی، طراحی آموزشی، عملکرد |
وضعیت: پذیرفته شده |