خلاقیت و راهکارهای پرورش آن در بین دانش آموزان ابتدایی |
کد مقاله : 1057-CNF |
نویسندگان |
فریبا مولایی *1، فریبا مولایی2 1کارشناسی ارشد علوم تربیتی، معلم مقطع ابتدایی 2کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دزفول، ایران |
چکیده مقاله |
خلاقیت یک پدیده چالش پذیر، پرتضاد و مجذوب کننده است. عامل خلاقیت یکی از عواملی است که در مفهوم “زندگی اجتماعی” قابل بررسی بوده پیامدهای گوناگونی برای انسان ها خواهد داشت. نوآوری و خلاقیت، یک استعدادی بالقوه در وجود انسان ها است که برای پرورش و به ثمر نشاندن آن لازم است کارهایی انجام دهیم که از طرفی دانش و تجربه ما را به عنوان ماده خام خلاقیت بالا ببرد و از طرف دیگر شیوه تفکر ما را اصلاح و هدایت کند. همچنین قدرت تخیل ما را بهبود بخشیده و امکان تصورسازی به ما بدهد. خلاقیت نوعی تکاپوی فکری و ذهنی برای دستیابی به اندیشه های بدیع است. پس کارهایی که بتواند ذهن را در این راستا به تکاپو وادارد و به ما فرصت اندیشیدن و تبلور آن را در جهان خارج بدهد، موجب افزایش خلاقیت می شود. به طور کلی میتوان عنوان کرد آنچه فشرده را از تفکر خلاق بازمیدارد عبارت است از؛ ترس، اضطراب، کار سخت و اجباری، مسئولیت های اداری، اشتغال به کار و تحقیق در وقت معین ثابت، رغبت شدید به کاری که با مسئله مورد بحث هیچ ارتباطی نداشته باشد، ترس از ادامه نیافتن کار و تحقیق یا متوقف شدن آن و تضادهایی که منشاء پیدایش مشکلات عاطفی می شود. |
کلیدواژه ها |
خلاقیت، راههای پرورش، دانش آموزان ابتدایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |