کج فهمی های رایج در آموزش رشته امور تربیتی |
کد مقاله : 1059-CNF |
نویسندگان |
ابوالفضل روستاخ *، امیر پورشاهرودی دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی گنبد کاووس |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر بررسی کج فهمی های رایج در آموزش رشته امور تربیتی در درس علوم تجربی می باشد. یکی از اهداف آموزش علوم مختلف در همه ی جوامع، تربیت شهروندانی آشنا با فرایند تفکر می باشد. از جمله مباحث مهم و قابل توجه در این مسیر، کج فهمی در آموزش است که مانع رسیدن به هدف می شود. کج فهمی می تواند ناشی از تصورات قبلی، افکار و باورهای غیر علمی، مفاهیم درهم یا سوء تعبیرهای مفهومی باشد. تا جایی که چه بسا یک فرد چندین تصور ذهنی از یک موضوع داشته باشد. این تصورات ذهنی گاهی موجب بدفهمی یعنی وصل کردن تکه های آموخته شده به هم و ارائه تحلیلی ضعیف توسط دانشجو یا دانش آموز می شود که خود مقدمه ی کج فهمی است. فعالیتهای یادگیری، فرصتهایی برای کسب تجربیات مستقیم، ارزیابی و بازاندیشی درباره یادگیری است. این پژوهش از نوع کتابخانه ای( مروری) می باشد. و نتایج نشان می دهد که علیرغم وجود آموزشهایی درباره علوم تربیتی و کتاب علوم تجربی ابتدایی، کج فهمی و برداشتهای اشتباهی از این مفاهیم در بین دانشجومعلمان علوم تربیتی با درصد قابل توجهی مشاهده شد که لازم است این موارد و موارد مشابه دیگر شناسایی شوند و در جهت رفع آنها اقدام نمود. |
کلیدواژه ها |
کج فهمی، امور تربیتی، علوم تجربی |
وضعیت: پذیرفته شده |