تاثیر نشانه های ایرانی و دینی در طرح های امور تربیتی دوره ی ابتدایی
کد مقاله : 1072-CNF
نویسندگان
آسیه اسلامی کمش تپه *
معلم ابتدایی، وزارت آموزش و پرورش
چکیده مقاله
پژوهش حاضر تحت عنوان تاثیر نشانه های ایرانی و دینی در طرح های امور تربیتی دوره ی ابتدایی با هدف شناسایی کمبود ها و قابلیت های این نهاد در شکل گیری و تقویت نشانه های ایرانی و دینی کودکان انجام شد. بدین منظور با بهره گیری از روش کیفی از نوع تحلیل محتوا، برنامه های فرهنگی و مذهبی معاونت پرورشی دوره ابتدایی پیرامون نمادهای ایرانی و دینی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت نتایج پژوهش نشان می دهد برنامه های فرهنگی مذهبی امور تربیتی به برخی از نمادهای هویت ایرانی توجه بیشتری نشان می دهد، اما از برخی نماد ها غفلت نموده است. در حیطه هویت ایرانی نمادهای دفاع از سرزمین،پرچم، سرود ملی و شعر وادب بیشترین توجه را به دست آورده است برنامه های مربوط به جشن های ملی نیز محدود به دهه فجر و سالروز آزادسازی خرمشهر شده است. همچنین میزان توجـه بـه نمادهای آثار تاریخی لباس ایرانی و قانون اساسی محدود میباشد. در حیطه هویت مذهبی نمادهای هویت دینی که انعکاس دهنده ارزش های دینی در یک جامعه مذهبی می باشد. در برنامه های امور تربیتی جلوه و برجستگی بیشتری در مقایسه با نمادهای هویت ایرانی داشت کتاب آسمانی قرآن مجید ، مناسک مذهبی واجب و ایثار و شهادت مهمترین نمادها در برنامه های مذهبی امور تربیتی شناسایی شد به طور کلی ارزش های مذهبی در مقایسه با ارزش های ملی بیشترین توجه را به دست آورده است. نتایج به دست آمده در این پژوهش بیانگر آن است که توجه متوازنی به نمادهای هویت ایرانی نشده است.
کلیدواژه ها
هویت ایرانی، هویت دینی، آموزش و پرورش، طرح های امور تربیتی، دوره ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده