طراحی آموزشی در آموزش رشته امور تربیتی |
کد مقاله : 1075-CNF |
نویسندگان |
راحله بارانی * آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
از اوایل قرن بیســتم تاکنون، طراحی آموزشی از بعد نظری و عملی دستخوش تغییراتی شده است. از شکلگیری نخستین کوشش های علمی در خصوص طراحی آموزشی مبتنی بر دیدگاه رفتارگرایی، تا پیدایش نگرش سیستمی و همچنین، ظهور الگوهــای طراحی نظام مند و بالاخره نظریه هــای تلفیقی و تأثیر نظریه یا رویکرد ساختن گرایی بر طراحی آموزشــی، همة این تغییرات به تکامل طراحی آموزشی منجر شده است. در مقالة حاضر، دربارة بعضی از فعالیتها و دیدگاه های اخیر در طراحی آموزشی و نیز برخی از تغییرات و تحولات که ممکن است آیندة طراحی آموزشی را رقم بزند، بحث شده است.طراحی آموزشی پیش بینی کننده و تنظیم کنندة رویدادهای آموزشی براساس اهداف، محتوا و امکانات موجود با توجه به ویژگی های یادگیرندگان تعریف شده است. هدف از طراحی آموزشی، فراهم آوردن امکانات مورد نیاز یادگیری است، زیرا انتخاب فعالیت های یادگیری مؤثر و مناسب، عامل مهمی در فرایند طراحی یک مبحث آموزشی محسوب میشود. |
کلیدواژه ها |
طراحی آموزشی، فناوری آموزشی، سیر تکاملی، روند اخیر، آینده اندیشی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |