کاربرد رسانه و نقش تربیتی آن بر هویت فرهنگی دانش آموزان |
کد مقاله : 1090-CNF |
نویسندگان |
سمیه رئیس دانایی *1، مهدیه پور محمدی نایینی2، مرضیه رمضانی3، عزیز عبادی3 1آموزش وپرورش سمت دبیر 2آموزگار/آموزش وپرورش 3دبیر/آموزش وپرورش |
چکیده مقاله |
امروزه رسانهها جزء جداییناپذیر زندگی مدرن هستند. طبق آمارهای گزارششده، در سالهای اخیر استفاده از فضای مجازی رشد بسزایی داشته و نسل دانش آموز جوان و نوجوان از مخاطبان اصلی آن هستند. رسانه-های جمعی، به واسطهی توانایی تغییر در افکار، ارزشها، هویت و مسائل فرهنگیِ نسل دانش آموز جوان و نوجوان یکی ازابزارهای مهم به شمار میروند؛ پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رسانهها بر هویت فرهنگی دانش آموزان جوان و نوجوان صورت گرفته است. روش این پژوهش اسنادی و مراجعه به پژوهشهای مختلف بوده است. ابتدا مفهوم رسانه، اهمیت رسانههای جمعی و همچنین، معنای فرهنگ، هویت و هویت فرهنگی به طور مستقل آورده شد. در ادامه نحوهی تأثیرگذاری فضای مجازی به عنوان پرکاربردترین رسانه در میان دانش آموزان جوان و نوجوان و به دنبال آن نقش رسانهی ملی بر هویت فرهنگی دانش آموزان جوان و نوجوان مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان داد فضای مجازی بر جنبههای ظاهری افراد، از لحاظ مدگرایی و فرهنگ مصرفی تاثیرگذار است، با از بین بردن بسترهای هویت ساز باعث ظهورِ نسبیگرایی، دگرپنداری از خویش، تزاحم اندیشهای، ایجاد شک و تردید و در نهایت بحران هویتی در ابعاد مختلف از جمله هویت فرهنگی این قشر میشود. در مقابل، رسانههای ملی به عنوان یک مربی وظیفه دارند هویت فرهنگی و ملی خود را در میان دانش آموزان جوان و نوجوان نهادینه کنند و با افزایش سواد رسانهای، از تزلزل هویت فرهنگی نسل دانش آموز جوان و نوجوان جلوگیری کنند. |
کلیدواژه ها |
رسانه، فرهنگ، هویت فرهنگی، دانش آموزان |
وضعیت: پذیرفته شده |