درآمدی برتربیت و امورتربیتی از دیدگاه اسلام در سه حوزهی مربیان، متربیان و والدین |
کد مقاله : 1100-CNF |
نویسندگان |
علی زوری *1، حسین عارف2، امیر پورشاهرودی3، امیر محمد خلج4 1گروه آموزشی مشاره و راهنمایی _ رشته تحصیلی امور تربیتی _ دانشگاه فرهنگیان استان گلستان _واحد دانشگاهی شهید بهشتی گنبد کاووس 2امور تربیتی - گنبد کاووس - استان گلستان 3استادیار دانشگاه گروه الهیات و معارف اسلامی - دانشگاه فرهنگیان استان گلستان - واحد دانشگاهی شهید بهشتی گنبدکاووس 4آموزش علوم اجتماعی ، پردیس شهدای مکه تهران |
چکیده مقاله |
مسئلهی تربیت که به طور مستقیم با فطرت انسان در ارتباط است، محور اصول و شرایع الهی است؛ به طوری که همهی ادیان الهی بر اصل تربیت پذیری و اهمیت آن در رسیدن به اهداف خلقت انسان وجه اشتراک دارند. به همین سبب تربیت و در پی آن امور تربیتی مورد توجه همگان در سازمان های مختلف از جمله خانواده، آموزش و پرورش بوده است. هدف اصلی این نوشتار تبیین تربیت و امورتربیتی در سه حوزهی مربیان، متربیان و والدین از دیدگاه اسلام و مبتنی بر آیات و روایات است. در این مقاله با استفاده از روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده و سرانجام توصیههای تربیتی در سه حوزهی مربیان، متربیان و والدین به تدوین یک دستنوشت تربیتی برای توسعه و اصلاح امورتربیتی در جامعه و محیط های آموزشی پرداختهایم تا بتوان با استفاده از این تبیین ها گام موثری در تربیت متربیان و فرزندان برداشت، که از مهمترین نتایج و دستاوردهای این پژوهش میباشد. |
کلیدواژه ها |
تعلیموتربیت، امورتربیتی، مربیانتربیتی، والدین، معارفاسلامی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |