عوامل موثر بر اختلالات تحصیلی – تربیتی دانش آموزان
کد مقاله : 1111-CNF
نویسندگان
امیرحسین مهرابیان *1، امیر پورشاهرودی2، فرزاد طاطاری3
1دانشجوی کارشناسی رشته علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان استان گلستان
2استادیار دانشگاه گروه الهیات و معارف اسلامی - دانشگاه فرهنگیان استان گلستان - واحد دانشگاهی شهید بهشتی گنبدکاووس
3دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی واحد شهید بهشتی گنبدکاووس
چکیده مقاله
مسئله افت تحصیلی به عنوان قدیمی ترین و بحث انگیز ترین مساله آموزش و پرورش ایران در دهه های اخیر بوده است که فاصله بین وضعیت علمی موجود فراگیران با وضعیت مورد انتظار آنها از حد معقول و مقبول آن فراتر رفته است و منجر به خسارت های اقتصادی، روانی و اجتماعی گردیده است . تحقیقات انجام شده نشان می دهد در کشور ما شکست تحصیلی زیاد و پرحجم بوده و از همان سال اول ابتدایی گریبانگیر برخی از دانش آموزان می شود. تحلیل های آماری نشان می دهند که این پدیده در ایران نیز همانند سایر جوامع گزینشی بوده و همه طبقات به یک نسبت با آن مواجه نیستند. این امر در مناطق محروم و روستایی و در میان حاشیه نشینان شهرها بسیار عمیق تر است. این پژوهش به شیوه اسنادی ( کتابخانه ای) و به روش توصیفی – تحلیلی نگاشته شده است . بر اساس یافته های این پژوهش شناخت علل فردی، اجتماعی از یک طرف و علل ساختاری و آموزشی نظام تعلیم و تربیت از طرف دیگر مسائل را پیچیده تر کرده است بدین منظور برای کاهش افت تحصیلی می توان از تغییر و نوآوری آموزش در عرصه تعلیم و تربیت، نظام ارزشیابی، روش های تدریس، مشارکت و آموزش اولیاء و سبک های مدیریت مدارس بهره گرفت .
کلیدواژه ها
افت تحصیلی, دانش آموزان , علل ساختاری , علل آموزشی
وضعیت: پذیرفته شده