شناسایی چالش های نظام آموزشی و امور تربیتی آموزش و پرورش در دوران پسا کرونا از دیدگاه دانش آموزان دختر هنرستان های شهر گرگان
کد مقاله : 1121-CNF
نویسندگان
رقیه السادات حسینی *1، عصمت علمشاهی2
1هنرآموز هنرستان پردیس گرگان
2معاون هنرستان کارودانش پردیس
چکیده مقاله
در حال حاضر یکی از مشکلاتی که دانش آموزان و معلمان با آن مواجه هستند، چالش های بوجود آمده آموزش در دوران پسا کرونا است. دانش آموزان یکی از محور های اصلی در نظام آموزشی و امور تربیتی آموزش و پرورش می باشند. هدف اصلی پژوهش شناسایی چالشهای نظام آموزشی و امور تربیتی آموزش و پرورش در دوران پسا کرونا از دیدگاه دانش آموزان دختر هنرستان های شهر گرگان به همراه ارائه مدل است. روش تحقیق از نوع کیفی می باشد. جامعه آماری پژوهش عبارت است از دانش آموزان دختر هنرستان شهر گرگان که از نمونه گیری هدفمند استفاده شده است. داده ها با بهره گیری از تحلیل محتوای کیفی و ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته با 61دانش آموز جمع آوری شد. بر اساس نتایج حاصله، مدل استخراجی با20 شاخص و 7 مولفه و 3 بعد برای شناسایی چالش های نظام آموزشی پسا کرونایی مورد بررسی قرار گرفت. ابعاد شامل وضعیت آموزشی (چهار مولفه)، وضعیت بهداشتی (دو مولفه)، وضعیت فیزیکی و ساختاری(یک مولفه) در دانش آموزان شناسایی شدند. ابعاد، مولفه ها و شاخص های حاصل که به شکل مدل درآورده شده است، می تواند زمینه ساز ارتقا کیفی نظام آموزشی و امور تربیتی هنرستان های شهر گرگان باشد.
کلیدواژه ها
دانش آموزان، پسا کرونا، چالش ها، نظام آموزشی، امور تربیتی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی